Lage rugpijn: wat ertegen te beginnen?

Een hevige of eerder zeurende pijn in je boven- of onderrug. En soms nog wat nekklachten erbovenop. Heel wat volwassenen kampen ermee. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen vrij snel over. Maar hoe? En vooral ook: hoe voorkom je het?

DE MEESTE RUGKLACHTEN HEBBEN EEN ONBEKENDE OORZAAK

In ongeveer een vijftal procent van de gevallen is de oorzaak specifiek te achterhalen. In deze gevallen gaat het dan om ziektes waar serieuzere behandeling noodzakelijk is. Denk maar aan een letsel van je spieren of pezen. Het kan ook om een beschadiging van de tussenwervelschijven gaan, wat je vast beter kent als een hernia. In uitzonderlijke gevallen kan het zelfs om de ziekte van Bechterew of een tumor gaan.

Bij het overgrote deel van de rugproblemen vinden dokters echter geen specifieke boosdoener. Dat hoeft ook niet echt een probleem te zijn, aangezien de behandeling in deze gevallen vrij gelijkaardig is. Geen paniek dus, als je arts je vertelt dat verdere tests geen nut hebben. Je kan wel degelijk goed geholpen worden.

HOE HERKEN JE HET?

Wat vooral opvalt is de zeurende pijn, die bij momenten ook hevig kan zijn. Je merkt dat beweging de zaak verergert en rust je goed doet. In het bijzonder zaken optillen doet ontzettend pijn.

Bovendien kan de pijn uitstralen naar de dijen, de billen en zelfs de bovenbenen. Een stijve rug bij het wakker worden is ook een duidelijk signaal.

WANNEER TREK JE RICHTING DOKTER?

In heel wat gevallen gaat de pijn na maximaal enkele dagen vanzelf over. Een bezoek aan je arts is dan niet nodig. Neem een pijnstiller om het leed te verzachten, maar check na maximaal enkele dagen of je terug zonder kunt. Begin eerder met medicatie op basis van paracetamol, alvorens te grijpen naar ontstekingsremmers à la ibuprofen.

Van zodra je minstens een van de volgende alarmbellen hoort afgaan, ga je beter zo snel mogelijk langs bij de huisdokter:

- Na een week is je rugpijn niet verminderd.

- Je hebt ook rugpijn wanneer je niet beweegt. Je wordt er bijvoorbeeld ook wakker van.

- Je merkt tintelingen of gevoelloosheid in je benen. Of zelfs pijn tot in je tenen.

- Je kan niet meer zo goed plassen. Of je hebt net te kampen met urineverlies.

Bovendien is het ook altijd raadzaam om direct bij de dokter te passeren, als je ouder bent dan 55 jaar of wanneer de pijn begon na een ongeval.

HOE LOS JE HET OP?

Hoewel je merkt dat beweging pijn doet, is het belangrijk om te blijven bewegen. Denk aan het gezegde dat rust roest!

Wat wij je aanraden, is om verschillende zaken te combineren. Dit verhoogt de kans op slagen:

- Sluit je niet op. Blijven actief en doe je gewone dagdagelijkse taken. Wat wel belangrijk is, is om jezelf niet te overbelasten. Hef dus bijvoorbeeld geen bierkratten. Een toptip is om tijdens de middagpauze eens een blokje rond te lopen. Als je te weinig beweegt, zullen je spieren verslappen en dreig je chronische rugpijn te krijgen.

- Maak het warm. Het is aangenaam en kan geen kwaad. Leg een warm kompres op je rug of neem een heter bad.

Wat we je ten zeerste afraden is het dragen van een korset of een laserbehandeling.

EN BETER NOG: HOE VOORKOM JE HET?

Zeker als je al iets meer jaren op de teller hebt staan, is het aan te raden spaarzaam en voorzichtig met die rug om te springen. Maar ook op jongere leeftijd kan je best preventief opletten. Vermijd dan ook volgende zaken:

- Het te vaak optillen van zware gewichten.

- Teveel zitten en te weinig bewegen, bijvoorbeeld door een kantoorjob.

- Te veel wegen, aangezien je zo extra gewicht moet meezeulen.

- Te stevig sporten, zonder jezelf uit te rekken op het einde.

  • Bloedneus: Wat is het en hoe kom ik er vanaf?

     In de meeste gevallen is een bloedneus, ook wel een neusbloeding genoemd, het gevolg van een gesprongen bloedvaatje in de neus. De oorzaak is dus iets wat gebeurt in de neusholte zelf, niet het omliggende gebied, wat mensen vaak denken.

    Oorzaken

    De binnenkant van de neus is bekleed met een slijmvlies dat heel dun is. Hierdoor lopen allerlei bloedvaatjes die gemakkelijk kapot kunnen gaan. Een aantal van de meest voorkomende oorzaken zijn:

    • Niezen
    • Neuspeuteren
    • Trauma op de neus, zoals een klap
    • Neuspoliepen
    • De neus te hard snuiten, bijvoorbeeld als u verkouden bent

    Ook kan een spontane bloedneus het gevolg zijn van een onderliggende aandoening, dat is heel soms het geval. Denk dan bijvoorbeeld aan een stoornis in de bloedstolling, of (aangeboren) afwijkingen van de bloedvaten in de neus. Ook kunnen bloedarmoede, leukemie of arteriosclerose een rol spelen. Als u bloedverdunners slikt, zijn frequente bloedneuzen een van de bijwerkingen waar u wellicht mee te kampen krijgt.

    Mocht u erg veel last hebben van bloedneuzen, dan is het verstandig om een neus-,keel-, en oorarts in de arm te nemen. Deze kan een nasale endoscopie uitvoeren. Er wordt dan met een klein apparaatje in de neus gekeken of er afwijkingen zijn, zodat de bron van de bloeding bepaald kan worden. Mocht de bloedneus veroorzaakt zijn door trauma op de neus, zoals een klap, dan zal er een röntgenfoto gemaakt worden om te kijken of er verder nog letsel te vinden is.

    Een bloedneus voorkomen

    Als u vaak bloedneuzen hebt, zijn er een aantal dingen die u kunt doen om de bloedneuzen te verminderen en zelfs te voorkomen. Allereerst kunt u het neus snuiten beter beperken of helemaal links laten liggen. Als u verkouden bent, haal dan liever uw neus op. Dit vermindert de druk op de neus en zal daarmee ook de bloedneuzen verminderen.

    Daarnaast is het belangrijk om de lucht in uw huis niet te droog te houden. De droge lucht kan de bloedvaatjes makkelijker doen springen. Iets dat kan helpen tegen droge lucht is bakjes water op de verwarming zetten. Het water zal verdampen en in de licht terecht komen. Hierdoor zal de luchtvochtigheid in huis toenemen.

    Een bloedneus verhelpen

    Mocht u een bloedneus hebben, dan zijn er een aantal dingen die u kunt doen om de die te verhelpen. Ga allereerst zitten en leun iets voorover. Druk zachtjes op de neus, zonder onderbreken. Door de druk vormt zich stolsel op het beschadigde bloedvaatje waardoor het bloeden zal stoppen.

  • Zwanger in de zomer: 8 tips om je lichaam koel te houden

    In verwachting zijn tijdens de zomer, het heeft zo z’n voordelen. De zon geeft je een pak extra energie en je kan makkelijker en goedkoper de nodige zwangerschapskleding kopen. Een reeks loszittende zomerjurkjes, en je komt al een heel eind. Maar al dat zweten tijdens de hetere zomerdagen, da’s al een pak minder fijn. Voor zowel jou als je toekomstige baby.

    De hoge temperaturen brengen namelijk een risico op uitdroging met zich mee. Drink je niet genoeg, dan gaan de bloedvaten in je huid meer open staan. En heeft de rest van je lichaam minder bloed beschikbaar, waardoor je je duizelig en misselijk gaat voelen. Omgekeerd heb je tijdens warme dagen ook meer kans op vochtophopingen of oedeem. Want door dat risico op uitdroging zal je lichaam zich willen beschermen, door meer vocht vast te houden. Vooral in voeten, enkels en benen kan zich dat dan gaan ophopen.

    Een ander nadeel, dat gelukkig maar een minderheid van de zwangere vrouwen meemaakt, is het zogenaamde zwangerschapsmasker. Dit zijn bruine of lichte verkleuringen in gezicht, nek en decolleté door uv-straling, uitgelokt door je hormonen.

    Maar genoeg over de nadelen van de warmte. Want gelukkig kan je hier ook heel wat voorzorgen tegen nemen!

    1. Bescherm gezicht en buik tegen de zon ...

    Het goede nieuws is dat uv-straling niet door de baarmoeder heen geraakt, tot bij de foetus. Op zich mag zonnen zelf dus wel. Toch raden we aan om, zeker in de tweede helft van je zwangerschap, een handdoek over je buik te leggen als je in de zon gaat liggen of gaat zonnebanken. De huid daar wordt namelijk dunner, naarmate de buik dikker wordt.

    Gedurende de hele zwangerschap is het sowieso een goed idee om je gezicht en hals zoveel mogelijk uit direct zonlicht te houden, om een zwangerschapsmasker te vermijden.

    2. ... en vermijd deze volledig op hetere dagen

    Uv-straling mag dan niet zo’n probleem zijn, de zomerzon heeft nog een belangrijke andere eigenschap. En dat is de warmte. Als dat ervoor zorgt dat je lange tijd een hogere lichaamstemperatuur hebt en uitgedroogd geraakt, zorgt dit in het begin van je zwangerschap voor een iets hogere kans op een afwijking bij je ongeboren kindje. In extreme gevallen is een miskraam niet uitgesloten.

    3. Drink genoeg water, thee of vruchtensap ...

    Het klinkt tegenstrijdig, want zoals je vast ook weet houden zwangere vrouwen meer vocht op. Maar voldoende drinken zorgt net dat je vochtophopingen vermijdt. Zeker bij warme dagen. Het zet namelijk zowel de transpiratie als je nieren in gang, om het overtollige water langs deze wegen af te voeren. Bovendien kan je lichaam zo de warmte ook nog eens kwijtspelen.

    Het beste wat je dus kan doen, is minstens 2 liter water, thee of vruchtensap per dag drinken. Spreid dit ook goed doorheen de dag en wacht niet tot je dorst krijgt. Zoete dranken vermijd je sowieso beter.

    4. ... en eet minder zout

    Het is nochtans verleidelijk, want met de zomerzon heb je er net meer goesting in. Maar toch, het is een slecht idee. Je houdt er namelijk ook veel meer vocht in je lichaam mee vast.

    5. Draag linnen of katoenen kleding, met lichte kleuren ...

    Deze 100% natuurlijk materialen ademen, zodat je minder zweet. Niet alleen beter voor het omgaan met warme temperaturen, maar je hebt er ook minder huidproblemen door.

    Daarnaast laat je ook beste zwarte en andere donkere kledij links liggen. Die nemen namelijk makkelijker warmte op, wat we natuurlijk net willen vermijden.

  • Lactose-intolerantie: 6 veelgestelde vragen en antwoorden

    Steeds meer Vlamingen kunnen lactose niet of nauwelijks meer verdragen. En dat lijkt lastig, in een land waar koemelk koning is. Maar eigenlijk hoeft dat allemaal niet zo’n probleem te zijn. Wij zetten de belangrijkste zaken voor je op een rijtje.

    Wat is het?

    Als je lactose binnenspeelt via je eten en drinken, breekt je lichaam dit af met het darm-enzyme lactase. Ben je lactose-intolerant, dan is dit enzyme niet in je lijf aanwezig. Je kan dan lactose niet verteren. Hierdoor begint de lactose te fermenteren in je dikke darm, met problemen in maag en darmen tot gevolg.

    En eigenlijk is die intolerantie op zich niet zo vreemd, omdat wij als mens niet verondersteld zijn om melkproducten te consumeren, behalve de moedermelk dan. Het lijkt net zo dat ons lichaam doorheen de tijd gewend is geraakt aan koemelk.

    Wat zijn de symptomen?

    Bij deze intolerantie hebben je darmen het flink lastig. Je zal dan last hebben van typische verteringsklachten als buikpijn, krampen en diarree of net constipatie. Overgeven is ook mogelijk, al komt dit vooral bij kinderen voor.

    Daarnaast zijn er de zogenaamde chronische klachten, door langdurig lactosegebruik terwijl je er intolerant voor bent. Een depressief gevoel met hoofdpijn, duizeligheid en moeite om te concentreren is daarbij een mogelijkheid.

    Hoe weet ik zeker dat ik lactose-intolerant bent?

    Het is belangrijk om jezelf te laten testen, indien je een vermoeden hebt. Bovenstaande kwaaltjes kunnen namelijk net zo goed andere spijsverteringsproblemen als oorzaak hebben.

    Een arts kan de intolerantie bevestigen door een zogenaamde ademtest. Hierbij wordt eerst de hoeveelheid waterstof in je uitgeademde lucht gemeten, in nuchtere toestand. Nadien neem je een grote hoeveelheid lactose in en wordt de test een aantal keer om het halfuur herhaald. Indien je lactose-intolerant bent, zal het percentage waterstof snel beginnen stijgen.

    Vervolgens kan de mate van intolerantie makkelijk bepaald worden, door eerst lactose volledig van het menu te schrappen en na enkele dagen geleidelijk terug te eten en drinken, tot de klachten terug opduiken.

    Is lactose-intolerantie hetzelfde als koemelkallergie?

    Nee, dat is het zeker niet. Koemelkallergie heeft namelijk niets te maken met het enzyme lactase dat afwezig is. Het gaat hier echter over een allergische reactie, omdat je afweersysteem reageert op de koemelk. Je hebt dan niet mogelijk ook last van je darmen, maar niet altijd. Hier gaat het eerder over eczeem en andere huiduitslag.

    Wat mag je niet meer eten?

    Dat lijkt op zich simpel. De boodschap is om melkproducten van je menu te verminderen of te schrappen, afhankelijk van de mate van intolerantie.

    Het probleem is echter dat ons boodschappenlijstje gevuld is met deze zaken. Denk maar aan room, kaas en yoghurt. Bovendien zitten melk en melkgerelateerde producten in flink wat andere voedingswaren, zoals chips, chocolade en zelfs in bereid vlees. Kijk dus zeker goed op de verpakkingen van de zaken die je in de supermarkt koopt.

    Kan je eigenlijk nog lekker eten dan?

    Absoluut. Vandaag de dag zijn er heel wat alternatieve ingrediënten beschikbaar, zodat je niets hoeft te missen. Het eten van brood, pasta, puree, yoghurtjes, witte saus en zelfs kaas blijven zo perfect mogelijk.

    Een grote oplossing hierbij zijn de plantaardige alternatieven, die geen lactose bevatten. Soja is hierbij de meest bekende en meest gebruikte. Maar er zijn ook heel wat andere ingrediënten die klassieke melk kunnen vervangen. Denk maar aan melk uit kokos, rijst, amandelen en haver.

    We raden je daarbij aan om af te wisselen tussen deze alternatieven. Zo krijgt je lichaam geen overdosis van bijvoorbeeld soja binnen, wat op termijn zou kunnen leiden tot een intolerantie hiervoor.

    Daarnaast is er de mogelijkheid om speciale tabletten te nemen, die het Lactase-enzym bevatten. Deze neem je dan een half uur voor elke maaltijd die lactose bevat.

  • Scheelzien bij kinderen, hoe pak je het aan?

    Red de ogen van je kinderen en voorkom strabisme of scheelzien. Deze oogaandoening komt ongeveer bij 4% van de kinderen voor. Het oogt niet alleen onaantrekkelijk, maar het kan ook slechtziendheid veroorzaken. 

    Wat is strabisme?

    Strabisme is een oogaandoening waarbij de ogen van je kind niet correct zijn uitgelijnd en in verschillende richtingen wijzen, beter bekend als scheelzien. Een oog kan recht vooruit kijken, terwijl de andere naar binnen, buiten, boven of beneden wijst.

    Op welke leeftijd testen op strabisme?

    Liefst zo vroeg mogelijk. Pak je het probleem aan voor 4 maanden en is er sprake van vroegtijdig scheelzien bij je kind? Dan is de aandoening meestal blijvend én ernstig. Het blijft zeker niet onopgemerkt en vereist dringend een bezoek aan de oogarts. Tot 4 maanden oud kan er nog sprake zijn van een voorbijgaande motorische incoördinatie. Vanaf 4 maanden controleer je best regelmatig het oogevenwicht van je baby. Elke vorm van scheelzien is een reden tot ongerustheid, ook al is het slechts lichtjes of niet permanent. Kinderen die te vroeg geboren zijn, kampen met een neonataal probleem of van wie de ouders vroeger strabisme hadden, ook wel 'risicokinderen' genoemd, moeten systematisch voor hun eerste verjaardag onderzocht worden door een oogarts. Als er geen diagnostische aanwijzing is, moet dit oogonderzoek uiterlijk gebeuren voor de tweede verjaardag.

    Wie moet je contacteren bij ongerustheid?

    Bij de minste ongerustheid kan je advies vragen aan een oogarts en zo snel mogelijk een afspraak maken. Zo niet, wend je dan tot een orthoptist, die je later zal doorverwijzen naar een oogarts, afhankelijk van de ernstigheid van het probleem.